Cerpen ; “… balik lepak Talib?"

AWAL PUKUL 5.30 PAGI lagi aku dikejutkan dek gusi gigi geraham aku yang berdenyut-denyut. Berdengung pilu. “Sial lah! Apa sueh dah dua minggu sakit gigi ni!” seranah aku sendiri. Tubuh aku berpeluh rimas. Bahang dalam bilik aku ini terik terasa ganjil. Mak aku mulai memekik nama aku. Seketika dia ketuk pintu bilik untuk bangkitkan aku. Badan ni serasa lengit untuk bangun awal. Apatah lagi untuk ikhlas tunai solat subuh. Sengaja aku buat pekak sahut mak. Rutin alami aku, bangun selewatnya pukul 6:00 pagi, keluar rumah pukul 6:20 dan naik bas mini no 20, selewat-lewatnya pukul 6.30 pagi. Kalau tidak, aku juga akan turut bersesak dalam bas, berdiri sepanjang perjalanan dari rumah aku hingga ke Lebuh Ampang.
            Tapi aku yang sememangnya punya sifat malas, sudah punya agenda lain. Aku lelapkan mata kembali. Mencuri waktu yang tinggal sisa baki. Bunyi dentuman periuk jatuh di muka lantai di dapur mengejutkan aku kembali. Mak sedang masak sarapan mungkin. Aku bangkit dari tilam yang berbau hapak, berjalan mengadap cermin di pinggir bilik myopia aku sendiri. Aku mengusap pipi belah kiri, meraba-raba cuba menahan sakit. Aku bingkas capai tuala dan menghala langkah aku keluar dari bilik itu. Mengheret tubuh masuk ke bilik mandi. Mak sedari tadi memekak dan aku macam biasa pasang butang mute sambil membilas tubuh lengit. Usai bersiap, aku samar duit belanja di atas meja makan lalu keluar rumah, jalan kaki menuju ke kedai nasi lemak Kak Lofa, depan padang taman rumah aku, di mana deretan bas mini 20 sedang elok terletak, menunggu giliran untuk menghadap sesak jejal kota Kuala Lumpur.
            Aku duduk di anak tangga deretan rumah kedai, keluarkan sebatang rokok yang aku beli sejak malam semalam, yang hampir lunyai dari poket seluar, aku hidupkan. Jam di tangan menunjukkan pukul 6:40 pagi. Menyedari aku sudah lambat, aku membilang mata yang ramai-ramai di perhentian bas, juga sedang menunggu bas untuk bergerak. Aku hisap hembus asap rokok. Berjelaga dalam bugar pagi itu. Nyaman.
            Seorang lelaki bangun dari kerusinya di gerai nasi lemak kak Lofa, bersama seorang temannya. Mereka masing-masing ketawa entah tentang apa. Mungkin baru sahaja lepas membahan rakannya yang masih lagi melepak di gerai kak Lofa, menunggu giliran untuk bergerak. Lelaki itu masuk ke dalam bas, menghidupkan enjin. Orang ramai sedia berjejal di perhentian pertama laluan bas mini 20. Aku dengan selamba menjentik puntung rokok ke muka jalan dan menapak perlahan menghampiri perhentian bas yang sebenarnya gerai burger milik budak Taman Melawati, entah apa namanya. Orang ramai mula berebut-rebut masuk ke dalam bas, untuk mendapat tempat duduk. Dalam ramai-ramai, aku paling tenang di muka pintu bas, membontot di belakang seorang awek yang lebih tua sikit dari aku. Aku naik bas dan terus berdiri di palang belakang pemandu bas, menghadap ke belakang. Beg yang aku galas aku letakkan di celah kaki. Orang ramai mula mengisi perut bas yang mampat macam tin sardin. Awek yang aku bontot tadi kini berdiri betul-betul di depan muka aku. Rezeki TUHAN. Orang kata nampak sekali rezeki, dua kali dah jatuh dosa. Tapi benak mata aku tak mampu lagi membela sensasi rahi yang tertumpu pada buah dadanya yang mampat pejal, memperlihatkan alur bra hitamnya, menghadap betul-betul ke muka aku. Lurah dada di celah kemeja hitamnya jelas di depan benak mata. Peha aku betul-betul di celah kelangkangnya. Awek itu berambut panjang, ikal, berpakaian kemeja, kot serta skirt hitam. Menggalas sebuah beg laptop di bahu. Aku gamak dia setiausaha syarikat swasta. Kulitnya manis sawo matang macam aku jugak. Orang ramai bersesak dan tubuh awek itu semakin rapat dengan tubuh aku. Wajahnya tenang, manis, mahu saja mengundang ciuman rahi dari aku.
            Bas mula bergerak laju mengharung jalan menuju ke kota Kuala Lumpur. Getar, kelam, hiruk pikuk bas itu bikin pelir aku berlaga dan bergeser pada peha gebu awek di depan aku itu. Aku tengok muka awek tu masih tenang, hanya memandang ke luar tingkap bas, seperti dia juga menyedari hal yang sama dan sedang melayan nikmat yang sama aku rasai. Degub nafas makin kencang, seperti rahi aku yang juga gantang. Sepanjang perjalanan. Bas mini itu berhenti di setiap pehentian dan mencelah untuk mengelak kesesakkan. Pelir aku keras dan tegang sedari tadi tak lagi mampu dibendung, hampir sahaja mahu diejakulasi nikmatnya. Sesekali tetek gebunya menyentuh tubuh kerdil aku. Ranum berserta bau wangi tubuh yang masih lagi segar. Mahu sahaja aku terkam dengan tangan aku yang sebelah sedang memegang tingkap bas dan sebelah lagi memegang palang di belakang pemandu.
            Jejal manusia yang ramai-ramai di dalam bas itu mulai surut. Bas mini itu berhenti di stesen bas pulau, Jalan Lembuh Ampang. Aku turun dengan pelir yang masih keras dan tegang, mungkin sudah mulai berjelekit. Bas bergerak meninggalkan aku di perhentian bas.
            “Esok aku kena keluar rumah time-time macam tadi jugak ni,”
            Aku betulkan parking yang dah bersepah. Jam di tangan menunjukkan pukul 7:40 pagi. Matari pagi redup, dingin tak berbahang seperti alami. Di perhentian bas, aku mula buat kira-kira, "Kalau aku naik terus confirm lambat. Lepak Talib dulu lah. Pekena roti canai, teh tarik, rokok sepam-dua pun baik jugak ni," Getus fikir aku sambil menapak melewati lorong di celah bangunan pejabat, jalan Lebuh Ampang, sampai di gerai Talib, sebuah gerai mamak di lorong Talib, belakang bangunan A.I.A, tempat aku dan budak-budak lain lepak.  Yang ada di gerai itu tinggal Fendi, Raduan dan Malik. Aku terus ke kaunter gerai, mencapai tin rokok surya di atas para, di sebelah longgokkan paket Mee Maggi dan mengeluarkan dua batang rokok.
            "Talib, nanti kira sekali," jelas aku pada Talib, lelaki india muslim yang berada di belakang kuali rata sibuk mencanai roti. Nama sebenar dia bukan Talib pun, tapi sebab gerainya di lorong Talib, jadi kami panggil dia Talib. Dan Talib kalau masak Maggi sup memang terbaik. Kalau nak cerita pasal Talib, tiga buku tak habis. Tapi di gerai Talib ini lah kami tiap-tiap pagi melepak sementara menunggu waktu untuk naik ke sekolah yang terletak di atas bukit Nanas ini.
            Aku duduk di kerusi depan Fendi. Aku nampak atas meja gelas kopi. Ada bau yang semacam wanginya. Aku sedar kat tangan Fendi segulung rokok daun yang sudah dihisap tinggal suku. Patutlah bukan main lahab aku tengok Raduan makan pagi tu.
            "Korang tak naik lagi?"
            "Lepak dulu, satgi nak gerak gi rumah Raduan," jelas Fendi sambil menghisap hembus baki rokok lalu dihenyak puntung rokok gulungnya.
            "Buat apa kat rumah Raduan?" soal aku lagi.
            "Lepak sebalut dua dulu, lepas tu baru gerak masuk. Arini kelas Goh lepas rehat," Raduan membentang idea sambil melantak roti canainya yang nampak macam sedap.
            Malik terpinga hanya menurut. Memikirkan gusi gigi aku ni yang masih lagi berdenyut membengkak, terasa macam palat pulak tak dapat nak makan pagi tu. Tapi lantak lah, roti canai Talib ni memang sedap tahap rare kepala kain. Wajib makan tiap-tiap pagi.
            “Talib, roti satu, kuah dal banjir. Teh o ais satu!” tempik aku pada Talib sambil menyalakan sebatang rokok. "Mak bapak kau takde rumah ke?" soal aku lagi.
            "Ni tunggu dorang kuar lah ni. Dorang selalu kuar rumah pukul 8 camtu," jelas Raduan lagi.
            "Aku join skali lah. Tadi dalam bas, aku berdiri depan awek ni, cun gila siot…" aku mula bercerita tentang nikmat perjalanan menaiki bas mini no. 20 pagi itu pada mereka.
            Usai makan, hujan mulai merintik dan disebabkan gerai Talib tak punya payung kembang, kami bergegas berteduh di tembok bangunan celah lorong. Talib terkocoh-kocoh membersihkan pinggan dan cawan di atas meja. Kami buat bodoh. Di tembok itu, dinding penuh graffiti aspirasi fikir-rasa dendam anak muda kentang dan kacang dal, persis tembok di kota Berlin the wall, kononnya deep-deep belaka. Aku yang sedikit kebasahan, menyalakan sebatang rokok, membilas nikmat lepas sarapan pagi.
            “Lama-lama duduk kat sini, tak pasal Mr. Lenord datang rush, sia-sia je,” cadang Fendi.
            Kami bayar duit makan, lalu meredah renyai pagi, menapak ke rumah Raduan yang terletak di jalan Raja Chulan, di bawah Bukit Nanas. Sebuah rumah teres kecil satu tingkat, kuarters kerajaan. Mak ayah Raduan sudah awal keluar kerja. Raduan buka pintu rumah. Keriuk muka pintu itu jelas kedengaran dari tempat aku berdiri. Dia menjemput kami masuk ke dalam rumahnya. Aku menghampiri Raduan yang berdiri di muka pintu rumah yang sudah pun terkuak. Raduan masuk ke dalam rumah itu dan kami membontotnya masuk ke dalam ruang tamu rumah tersebut. Raduan segera membuka beberapa jendela di ruang tamu. Ruang itu dingin, sebuah sofa klasik dengan kusyen kekabu empuk berwarna merah kundang di tengah ruang tamu itu. Sebuah televisyen 22’inci di depan sofa tersebut semacam sudah berhabuk. Aku melabuhkan tubuh lesu duduk di atas sofa itu. Fendi dan Malik turut lepak di ruang tamu dan mula bersidang. Raduan masuk ke dalam biliknya dan seketika keluar dengan sepeket ganja, gunting dan sekeping surat khabar. Dileraikan daun ganja itu di atas surat khabar, dan mula chai. Fendi pantas pasang tivi dan membelek DVD yang terlonggok. Dia ambil sekeping DVD dan pasang.
            “Cerita apa?” soal aku sambil mencari posisi sayogia di atas sofa.
            “Alien,” jawap Fendi tenang sambil mengambil tempat duduknya di atas sofa..
            “Bapak aku punya tu..” balas Raduan sambil menghancur-hancurkan daun ganja dengan gunting di atas kertas surat khabar Berita Hairan.
            Di kaca tivi, tiga orang perempuan, tidak berpakaian tiba-tiba muncul di dalam sebuah bilik. Seorang lelaki, sedar dari tidurnya dan dengan penuh rahi digoda ketiga-tiga perempuan tersebut. Rintik hujan mula deras menyimbah bumi. Dingin air hujan tempias di muka jendela. Siap balut, Raduan memulakan persidangan tergempar pagi itu dengan menyalakan balutan ditangannya. Dihisap dalam dan hembus perlahan asap tebal berjelaga. Dua tiga pam, aku sambut pula, kemudian Fendi dan Malik lalu dikembalikan pada Raduan. Begitulah pusingannya sehingga selesai. Masing-masing hanya diam melayan stim, mata dan fikir-rasa. Sepi, seperti ada malaikat yang berada dalam ruang yang sama, hanya ditemani rengek dan lelah rahi senggama dari lohong kaca televisyen. Asap dan bau wangi mengisi segenap ruang tamu. Masing-masing mati kutu, mengatur tingkah dan bicara, paranoia mula mencengkam tengkuk yang mulai lengit.
            “Boleh layan jugak filem Alien ni,” bisik aku yang terbaring di atas sofa ampuk.
            “Malik mana?” soal Raduan yang tersandar di balik sofa memecah konsentrasi lengit.
            “Dalam tandas,” jawap Fendi tenang.
            “Buat apa dalam tandas? Goncang?” soal Raduan lagi sambil matanya masih tertumpu ke peti televisyen.
            Sejam kemudian, hujan mulai reda. Kami siap-siap untuk beredar. Mata yang rabak dititis ubat mata Nipcon. Tingkap rumah yang dibuka luas tadi ditutup rapi. Longgokkan DVD diatur rapi. Siap Raduan kunci rumah, kami menapak kembali menuju ke Bukit Nanas. Dalam perjalanan, kami bertembung dengan seorang gadis yang sedang berjalan seorang diri dari perhentian bas Lebuh Ampang.
            “Lauk ni,” bisik Raduan.
            Entah gila mana datang, Raduan berlari mengejar gadis kecil itu, cuba mengayat budak perempuan yang aku kira masih hingusan. Aku gamak gadis itu masih di sekolah menengah rendah, sekolah sesi  petang. Raduan tiba-tiba, mencengkam lengan gadis itu, mengheretnya masuk ke dalam hutan Bukit Nanas. Beg yang digalas gadis itu terjatuh di muka jalan, lalu aku pantas lari capai beg tersebut. Aku, Fendi dan Malik hanya mengikut rentak Raduan. Di balik semak hutan Bukit Nanas, Raduan menghunjam tubuh kecil gadis itu ke tanah, yang berbecak lumpur dek hujan pagi tadi. Dicaras baju uniform gadis itu rakus, tanpa pedulikan pekik rayunya. Memperlihatkan buah dadanya kecil, padu, aku rasa bra yang dipakainya bersaiz B. Diselak kain uniform sekolah dan seluar dalamnya, lalu dicucuh pelir ke dalam dan di henjut deras rakus gadis itu. Pekik gadis itu meronta-ronta tidak langsung kami peduli. Dicekik leher gadis itu membunuh suara raungnya.
            Fendi dan Malik memegang erat kedua belah tangan gadis itu yang masih meronta. Aku tercatuk, masih memegang beg sekolah milik gadis itu, melanguk cuba mengamak hal yang sedang berlaku di depan mata. Darah berjelekit mulai kelihatan terpalit pada kain uniform gadis itu. Usai Raduan pancut, giliran Fendi pula. Masing-masing bergulir ganti, bersama lumpur tanah , kami merasa nikmat sensasi tubuh malar gadis itu yang entah apa nama yang diberikan oleh ibu dan ayahnya. Usai nafsu kami dilampias, gadis itu kami tinggalkan di dalam semak hutan. Tubuhnya layu, kaku diselimuti tanah lumpur, seperti tidak lagi punya nyawa. Raduan dengan tenang beredar. Aku campakkan beg sekolah gadis itu di sisi tubuh kejungnya. Aku, Fendi dan Malik membontot Raduan, gegas keluar dari hutan dan berlari masuk ke dalam perkarangan sekolah. Dalam kepala otak, seperti mahu sahaja diletupkan tubuh gadis kecil itu dari dibiar terjelahak dalam semak dan dihidang pada anjing liar kelak.
            Jam di tangan pukul 10.05 pagi. Waktu rehat sehingga jam 10.30. Usai letak beg dalam kelas, aku beratur di perhimpunan dan kembali masuk ke kelas seperti biasa. Cikgu Goh, guru mata pelajaran Geografi, juga guru kelas aku, masuk ke dalam kelas dan mengambil kedatangan kami. Kedatangan aku juga diambil macam biasa. Aku berada di sekolah sejak pukul 7.45 pagi tadi.
            Raduan bisik di telinga, "Najib..balik lepak Talib?"